Veštačka inteligencija se ukorenila u industriju putovanja, pomažući u procesu planiranja, rezervacija i korisničkom servisu. Evo gde biste mogli da uočite njenu primenu na svojim putovanjima.
Pojava AI-a u turizmu značajno je promenila iskustvo putovanja. Bilo da se radi o poslovnim ili privatnim putovanjima, proces njihove realizacije nije uvek jednostavan. Prema istraživanju Bankratea, približno 77% putnika naišlo je na neku vrstu problema tokom putovanja, uključujući duga čekanja, promene planova i lošu korisničku uslugu.
Tehnologije zasnovane na veštačkoj inteligenciji mogu pomoći u pojednostavljivanju mnogih aspekata putovanja, kao što su različite operacije na aerodromima i rezervacije hotela.
Za turističke kompanije, AI donosi mnogo novih mogućnosti i prednosti. Prema izveštaju kompanije Skift Research, korišćenje generativne veštačke inteligencije u turizmu predstavlja priliku vrednu 28 milijardi dolara za sektor putovanja. A putnicima bi veštačka inteligencija mogla da pomogne u ublažavanju nekih glavobolja.
- Personalizovani itinereri
Odlazak na putovanje može iziskivati dosta planiranja i priprema. Zato se mnogi putnici oslanjaju na itinerere da bi mapirali kako će im izgledati svaki dan putovanja. Ali priprema plana putovanja može biti naporna.
Dok neki putnici angažuju turističke agente da naprave adekvatan itinerer, generativna AI je učinila izradu savršenog plana putovanja lakšom nego ikada ranije. Iako je 61% korisnika reklo da bi bilo spremno da koristi veštačku inteligenciju u planiranju putovanja, 81% želi da proveri informacije koje im daje AI pre donošenja bilo kakve odluke, pokazuje izveštaj NRG-a.
Umesto da istražuju svaku turističku atrakciju i istorijsku znamenitost, generativne AI tehnologije, kao što su ChatGPT i Gemini, mogu da pročešljaju istorijske podatke o destinaciji za nekoliko sekundi da bi odredile šta vredi posetiti i koje je najbolje vreme za to.
AI može da ode i korak dalje i da prilagodi itinerere na osnovu ličnih preferencija i vremenskih ograničenja. Korisnici mogu uneti specifična mesta koja žele da posete ili da jednostavno pitaju generativnog AI bota: „Želim da idem na petodnevno putovanje u Rim. Šta da radim dok sam tamo?“ AI će tada moći da obezbedi personalizovani plan puta, uključujući objašnjenje zašto je svaka aktivnost izabrana. Odatle korisnici mogu da nastave da daju uputstva AI-u za dalju hiperpersonalizaciju. Ali imajte na umu – što su korisnici konkretniji sa svojim zahtevima, to će čet-bot pružiti bolje informacije.
2. Virtuelna pomoć i čet-botovi
Čet-botovi su uobičajeni alati za korisničku podršku sa AI-om koje preduzeća koriste umesto ljudskih agenata – oslobađajući ih za složenije zadatke. Čet-botovi koriste obradu prirodnog jezika i mašinsko učenje kako bi analizirali unos korisnika i proizveli odgovarajuće odgovore na osnovu znanja koja su stekli iz različitih skupova podataka.
Čet-botovi i virtuelni pomoćnici postali su suštinski deo sveta korisničke službe i često mogu da pomognu u poboljšanju zadovoljstva kupaca. Prema studiji Tidioa, 62% kupaca kaže da bi radije koristilo onlajn chatbot nego da čeka ljudsku pomoć.
Ranije su putnici obično morali da zovu konsijerž službu ili korisničku podršku da bi dobili odgovore na pitanja. Ali uspon AI-a u planiranju putovanja olakšao je potrošačima da pronađu informacije koje su im potrebne.
Čet-botovi menjaju način na koji putnici planiraju putovanja i pripremaju se za njih. Koriste se u aplikacijama za povećanje angažovanja korisnika, odgovoraju na pitanja i daju putnicima bitne informacije, kao što su sledeće:
- Informacije o letu
Aerodromski čet-botovi mogu pomoći putnicima da rezervišu letove, asistiraju prilikom prijave, prenose informacije o statusu letova i obrađuju uplate i povraćaj sredstava.
- Hotelski smeštaj
Mnogi hoteli su počeli da primenjuju čet-botove sa veštačkom inteligencijom kako bi odgovarali na pitanja pre rezervisanja hotela i kako bi upravljali zahtevima tokom boravka. Prema izveštaju HotelTecha, 70% gostiju radije koristi veštačku inteligenciju za jednostavne zahteve, kao što su zakazivanje buđenja i dobijanje lozinke za Wi-Fi. Međutim, oni i dalje preferiraju ljudsku interakciju za složenija pitanja.
- Lokalne atrakcije
Turističke atrakcije ili znamenitosti takođe koriste čet-botove kako bi pomogli putnicima da unapred prikupe informacije, planiraju posetu i rezervišu karte. Čet-botovi takođe mogu da funkcionišu i kao turistički vodiči tako što će odgovarati na pitanja i pružati informacije tokom posete.
3. Optimizovan proces rezervacije putovanja
Pronalaženje i rezervacija smeštaja može biti naporan i frustrirajući deo procesa putovanja. Međutim, korišćenje veštačke inteligencije u planiranju putovanja je jednostavan način za putnike da sami završe proces rezervacije, bez dugih i iscrpljujućih pretraga.
AI može pomoći u pojednostavljivanju i automatizaciji mnogih delova procesa rezervacije, uključujući sledeće:
- Pronalaženje i poređenje različitih hotela u okviru zadatog perioda;
- Analiziranje i objedinjavanje recenzija prethodnih gostiju;
- Predviđanje i optimizacija cena na osnovu istorijskih podataka o cenama;
- Rezervacija i potvrda rezervacije;
- Personalizovane preporuke za lokalne atrakcije i prevoz;
- Sajtovi za rezervaciju koji koriste veštačku inteligenciju u rezervacijama putovanja takođe mogu da vide povećanje broja korisnika. Prema anketi koju je sproveo Oliver Wyman, 55% turista izabralo bi određeni kanal za rezervaciju jer koristi generativnu veštačku inteligenciju.
4. Analiza podataka
Analiza podataka je jedna od najvećih privlačnosti AI-a u turističkoj i drugim industrijama. Uz prave podatke, AI algoritmi mogu identifikovati obrasce i napraviti predviđanja za nekoliko sekundi. AI takođe može da analizira manje poznate podatke, kao što su objave ili slike na društvenim mrežama.
AI tehnologija može da koristi svoju analizu za predviđanje ponašanja na osnovu istorijskih podataka i trenutnih trendova. Za putnike, AI može predvideti buduće cene letova i hotela, što može pomoći korisnicima da pronađu najbolje ponude na osnovu njenih predviđanja. Kompanije za rezervacije putovanja mogu koristiti prediktivnu AI da informišu putnike o najboljem vremenu za rezervisanje hotela ili kupovinu leta do određene lokacije. Prediktivna tehnologija takođe može pomoći u predviđanju operacija leta na osnovu vremenskih obrazaca i istorijskih podataka o letu.
Mogućnosti analize podataka uz pomoć AI-a omogućavaju turističkim kompanijama da ponude dinamičke pakete cena zasnovane na faktorima kao što su potražnja, cene konkurenata i dostupnost letova ili hotela. Dinamičko određivanje cena je od koristi za putnike i preduzeća – može pomoći putnicima sa ograničenim budžetom da pronađu najjeftinije opcije za prevoz i smeštaj i pomaže da se maksimizira profit i prihod za preduzeća.
5. Tehnologija potpomognuta glasom
Amazonov Alexa i druga tehnologija potpomognuta glasom je nesumnjivo jedna od najpopularnijih upotreba AI-a u svakodnevnom životu. Uz Alexu i druge glasovne botove kao što su Siri i Cortana, AI koristi automatsko prepoznavanje govora da prevede izgovorene reči u tekst koji AI može da razume. Za razliku od robota za ćaskanje, uređaji sa glasovnom pomoći mogu se postaviti skoro svuda kako bi svako mogao da ih koristi.
Ovi uređaji su počeli da se pojavljuju u hotelima i drugim javnim prostorima. Hotelske sobe Disney Resorta imaju „Hey Disney!“ glasovnog asistenta koga pokreće Amazon Echo. Uređaj je unapred instaliran sa nekoliko funkcija, kao što su odgovaranje na pitanja, naručivanje soba i kontaktiranje domaćina.
Neki hoteli koriste Alexa uređaje u svojim sobama za slične funkcije poput „Hey Disney!“, a Amazon je čak lansirao paket Alexa Smart Properties posebno skrojen za hotele i odmarališta sa funkcijama za naručivanje usluga u sobi; pružanje informacija o pogodnostima; i kontrolu termostata, TV-a i svetla.
6. Prevođenje jezika u realnom vremenu
Jedan od najfrustrirajućih delova putovanja u novu zemlju može biti pokušaj razumevanja drugog jezika u realnom vremenu – posebno kada se krećete na novom terenu. Prema istraživanju Promove, samo 29% američkih putnika nauči osnovne fraze na maternjem jeziku neke zemlje pre posete.
Jedna upotreba veštačke inteligencije u turističkoj i drugim industrijama je prevod u realnom vremenu koji može učiniti razumevanje drugog jezika mnogo lakšim. Bilo pisano ili verbalno, AI može prevesti bilo koji jezik na drugi bez ručnog unosa teksta. Aplikacije za prevođenje, kao što je Google Translate, takođe mogu da koriste proširenu stvarnost (AR) da pomognu u prevođenju teksta. Kada se kamera uređaja usmeri na blok teksta, obučena veštačka inteligencija može brzo da prevede reči na željeni jezik korisnika.
Sa AR tehnologijom, tekst je praćen prevodom, omogućavajući putnicima da čitaju znakove, menije i još mnogo toga. Tehnologija takođe može da prevodi izgovorene reči kako bi pomogla putnicima da razgovaraju sa drugima. Kao tehnologija potpomognuta glasom, AI pretvara izgovorene reči u tekst i može ih prevesti na željeni jezik. Tekst se može čitati na uređaju ili izgovoriti pomoću tehnologije pretvaranja teksta u govor.
7. Biometrija
Bezbednost je glavna briga za mnoge putnike, posebno na aerodromima ili na drugim javnim mestima.
Nedavno je Uprava za bezbednost u saobraćaju počela da koristi veštačku inteligenciju za prepoznavanje lica i verifikaciju lične karte na aerodromima širom Sjedinjenih Država. Tehnologija prepoznavanja lica koristi biometriju kako bi analizirala crte lica, otiske prstiju i slično radi verifikacije identiteta osobe.
Biometrija može da smanji rizik od prevare, omogući putnicima da preskoče bezbednosne linije, pa čak i da se koristi umesto ključa u hotelima i odmaralištima. Međutim, ova vrsta veštačke inteligencije takođe dolazi sa nekim rizicima: 56% putnika u avio-kompanijama izražava zabrinutost za bezbednost svojih podataka pomoću biometrije, pokazuje istraživanje Međunarodnog udruženja za vazdušni saobraćaj. Uprkos tome, 73% putnika je bilo spremno da podeli svoje biometrijske podatke kako bi poboljšali aerodromske procese.
Alison Roller
Izvor: TechTarget
Foto: AI-generated