Turizam je među prvim delatnostima prihvatio primenu informacionih tehnologija kako bi unapređivao svoje poslovne procese. Čitava delatnost je brzo napredovala u procesu digitalizacije, odnosno prevođenja analognih operacija u digitalne. E-turizam se pojavio kao termin da ukaže na ogromnu upotrebu digitalne tehnologije, kako među turističkom ponudom, tako i među turistima. Vrlo brzo, e-turizam je prerastao u novu paradigmu zvanu pametni turizam. Pošto se pametni turizam zasniva na upotrebi tehnologija Industrije 4.0 (internet stvari, veštačka inteligencija, upotreba senzora, kognitivne tehnologije, nosive tehnologije, proširena i virtuelna stvarnost, Big Data analitika, 3D štampanje, dronovi i drugo), često se naziva i Turizam 4.0.
Pametni turizam se može posmatrati kao sistem integracije pametnih tehnologija koje obezbeđuju očekivanu inteligenciju na nivou destinacije, uz značajan potencijal da turistima omogući jedinstvena i nezaboravna iskustva kroz proces ko-kreacije, a turističkim destinacijama da poboljšaju svoj imidž, unaprede konkurentske pozicije, ali i ostvare benefite održivog razvoja.
Podržani brzim razvojem pametnih gradova, pametni turizam i pametne turističke destinacije su dobili zamah u turističkim istraživanjima i praksi. Trenutno, mnogi gradovi u Aziji predvode razvoj pametnog turizma na globalnom nivou, dok Evropa teži da održi korak u inovacijama ovog tipa. Zbog toga je Evropska unija kreirala inicijativu za prepoznavanje inovativnog i pametnog turizma u evropskim gradovima, pod nazivom Evropska prestonica pametnog turizma.
Pandemija Covid-19 je snažno uzdrmala globalnu turističku industriju, koja ubrzano traga za inovativnim tehnološkim rešenjima za aktuelnu situaciju, ali i za post-pandemijski period. Zanimljivo, tehnološke inovacije u okviru menadžmenta i marketinga pametnih destinacija pokazala su se efikasnim u savladavanju posledica izazvanih pandemijom Covid-19, kako u oblasti automatizacije pojedinih poslova (zamena ljudske radne snage robotima), tako i u upravljanju bezbednosti turista i lokalnog stanovništva (mobilne aplikacije za praćenje kretanja), ali i za omogućavanje virtuelnih turističkih alternativa u uslovima nemogućnosti fizičkog kretanja turista.
Ipak, dok je digitalizacija kompletnog društva išla ubrzanim tempom, brojni učesnici na strani heterogene turističke i ugostiteljske ponude nisu bili u mogućnosti da isprate taj trend. Drastičan primer je prošlogodišnji bankrot prve turističke agencije u svetu Tomas Kuk, kome je značajno doprinela nemogućnost tradicionalnih turističkih posrednika da se prilagode digitalnom društvu. Problem postaje još alarmantniji ako se posmatraju manji pružaoci usluga na turističkom tržištu. Tehnološke inovacije u okviru Industrije 4.0, iako imaju ogroman značaj sektorske primene u turizmu i ugostiteljstvu, zbog svoje kompleksnosti često ne bivaju prepoznate od strane privrednika i preduzeća u turizmu i ugostiteljstvu.
Značaj upotrebe novih tehnologija u turizmu raste sa opštom digitalizacijom u društvu, razvojem novih pametnih tehnoloških rešenja i promenama na tržištu, kako u domaćoj, a naročito inostranoj turističkoj tražnji koja posećuje Republiku Srbiji (turisti iz evropskih zemalja i pogotovo turisti iz Narodne Republike Kine koja predvodi trend pametnog turizma u svetu). Rascepkana i heterogena turistička ponuda u Srbiji još uvek nema dovoljno kapaciteta da bez dodatne stručne pomoći razume ove globalne promene, iako joj primena prilagođenih rešenja značajno može pomoći u agilnom prilagođavanju potrebama pametnog turističkog tržišta i daljoj digitalnoj transformaciji poslovanja.
Istovremeno, pametna tehnološka rešenja su u značajnoj meri dostupna na domaćem IT tržištu, što može pomoći u njihovom usvajanju i kreiranju obostrane koristi, kako za domaće pružaoce IT rešenja i usluga, tako i za turističku ponudu. Pored rasta inostrane turističke tražnje, i domaća turistička tražnja naglo raste poslednjih godina zbog pozitivnih ekonomskih trendova u zemlji i značajne podrške domaćim turistima (turistički vaučeri). Imajući to u vidu, inovacioni ekosistem u turizmu u značajnoj meri bi trebalo da se oblikuje oko tih lokalnih uslova.
Primena inovativnih tehnoloških rešenja i digitalno transformisanje poslovanja domaćih turističkih i ugostiteljskih preduzeća značajno može doprineti zadovoljstvu kako inostranih, tako i domaćih turista koji na direktan ili indirektan način mogu iskusiti benefite primene tehnoloških rešenja i inovacija pre, u toku, ali i posle završetka turističkog putovanja u svojoj zemlji.
Projekat „Turizam 4.0 – Digitalna transformacija turizma u Srbiji (4.0toGo)“ ima za cilj da podstakne i promoviše značaj digitalne transformacije turističkog sektora Republike Srbije, prateći novu paradigmu – Turizam 4.0. Projekat teži da kroz promociju i popularizaciju približi mogućnosti i potencijale tehnologija Industrije 4.0 turističkom i ugostiteljskom sektoru Republike Srbije, te da pomogne u njihovom prilagođavanju realnim potrebama privrednih subjekata i preduzetnika sa teritorije Republike Srbije kroz opšteprihvaćen koncept pametnog turizma.
YouTube snimak: Pametni rečnik Turizma 4.0 – YouTube
Za više informacija o projektu „Turizam 4.0 – Digitalna transformacija turizma u Srbiji (4.0toGo)“ posetite ovu stranicu.
Autori teksta: dr Đorđije Vasiljević, dr Marija Cimbaljević i dr Uglješa Stankov