Vodeći stručnjaci su mnogo pisali o tome šta kompanije treba da urade da bi prošle kroz krizu izazvanu pandemijom korona virusa – smanjenje troškova, skraćivanje radnog vremena, eliminisanje rasipništva i tako dalje. Doneto je mnogo teških odluka i tek će morati da se donese u zavisnosti od toga kako se stvari budu dalje odvijale. Ipak, i u vreme neizvesnosti postoji jedna stvar u koju možemo biti sigurni, a to je da će se i ovo jednom završiti. Svi smo čuli analogije da nakon svake oluje dolazi razvedravanje i da posle najoštrijih zima uvek sledi proleće. No, pitanje za mnoge vlasnike preduzeća i menadžere je da li će biti u stanju da iskoriste prednost promene nabolje kada ona počne. Mnogi imaju teorije kako će se oporavak dešavati. Zanimljivu opservaciju na ovu temu, kao i preporuke kako iskoristiti trenutnu situaciju dao je Peter Conway na blogu kompanije Trekksoft u tekstu objavljenom početkom aprila.
Prema mišljenju stručnjaka ove švajcarske softverske kompanije koja pruža vrhunski softver za online bukiranje i plaćanje operaterima putovanja i turističkih aktivnosti u preko 130 zemalja širom sveta, prvo će se oporaviti domaći turizam, pošto će ljudi i dalje strahovati od odlaska u inostranstvo, a avio-kompanije i kompanije za krstarenje će nuditi ogromne podsticaje da bi se ljudi pokrenuli.
“Ljudska bića su po prirodi otporna… a i vole da se inate. Čim se to bude smatralo bezbednim i pojave se ponude, sa zadovoljstvom ćemo početi da se krećemo nakon što smo mesecima bili zatvoreni”, piše Peter Conway i predviđa da će se stvari u početku pokretati sporo, ali da će se ubrzo desiti zamah.
Prekopajte svoje poslovne podatke
„Da li znate koje ture su bile ne samo najpopularnije, već i najprofatibilnije? Iskoristite ovo vreme da biste zaista razumeli svoj posao“, preporučuju u Trekksoftu i predlažu nekoliko načina za analizu poslovanja:
- Saznajte sitne detalje o vašem online prisustvu
- Odakle su dolazili vaši klijenti?
- Koliko unapred su oni vršili rezervaciju?
- Da li su ljudi različitih nacionalnosti putovali u različitim sezonama?
- Koji su rezervacioni kanali donosili obim i najbolju maržu?
„Mnogi od nas su toliko zauzeti da retko imaju priliku da duboko kopaju po brojevima. Sada je vreme da se to uradi. To će biti dobro utrošeno vreme i na kraju ćete završiti sa fokusiranijim poslovanjem“, navodi se u tekstu.
Radite na svom veb sajtu
Danas je poslovanje nezamislivo bez online prisustva. Međutim, činjenica koja se često previđa je da se vaše online prisustvo ne odnosi samo na vaš veb sajt, već na to kako se pojavljujete svuda na internetu preko svih kanala.
Šta zapravo znači kada ljudi kažu da razumeju vaš veb sajt? Na ovu temu su napisane čitave knjige, ali Peter Conway ovde vrlo jednostavno podseća da treba da razumete sledeće stvari:
- Kako se vaš sajt prikazuje pri organskom pretraživanju
- Koliko dobro posetioce sajta pretvarate u one koji će izvršiti rezervaciju
- Da li postoje jasni pozivi na akciju
- Koje su vaše najposećenije stranice
- Kolika je stopa napuštanja početne stranice
- Da li imate sajt koji je lokalizovan na više jezika ili je dostupan samo na vašem maternjem jeziku
- Da li imate kritičke ocene na vašem sajtu (autor teksta ovde ukazuje na Feefo i Trust Pilot, alate koji mogu pomoći da postavite rivjue na svoj veb sajt)
Ako bilo šta od toga nije u funkciji, potrebno je da rešite taj problem.
„Vaš veb sajt je vaš izlog prema svetu i vaš najvažniji prodajni kanal. Putovanje klijenta po vašem sajtu je nešto što morate da razumete ako želite da vam posetioci daju svoju kreditnu karticu“, upozorava se u tekstu.
Izgradite svoju SEO strategiju
Rangiranje na internet pretraživačima je od izuzetne važnosti za svaki veb sajt. Zato je SEO (Search Engine Optimization) kao „proces dizajniranja, pisanja, kodiranja, programiranja i skriptovanja sajta u cilju njegovog boljeg rangiranja na pretraživačima“ zaista bitan.
„Svaki dobar SEO počinje razumevanjem namera vaših klijenata. Drugim rečima, zašto ljudi traže to što traže. Uzmimo za primer ‘najbolja tura u Dablinu’ ili ’Dobri restorani u Londonu’, poznate kao ključne reči ili ključne fraze. Ja toplo preporučujem SEMRush za istraživanje ključnih reči koji će vam pomoći da shvatite šta vaši klijenti traže i izgradite osnovni temelj celokupnog online marketinga. Naoružani razumevanjem namere vašeg korisnika, možete da generišete priče za vaš blog i društvene mreže da biste obezbedili dolazne linkove od partnera iz industrije. Ako sve to uredite kako valja, trebalo bi da se dobro rangirate na Googleu. Ako je ovo područje na kome niste sigurni, knjiga uz pomoć koje možete da napredujete je How to get to the top of Google”, preporučuje autor organizatorima turističkih putovanja i aktivnosti.
Uradite optimizaciju za mobilne
Većina tura sada se bukira na mobilnim uređajima, mobilni putnici troše više i ostavljaju više recenzija.
Prema Tourscanneru, 50% rezervacija putem mobilnih uređaja ostvaruje se u roku dva dana od rezervacije. U 2018. godini TrekkSoft je imao 57% rezervacija koje su procesirane preko mobilnih uređaja, dok je Klook imao 75%.
„Kao operator, ako korisnicima ne olakšate bukiranje na mobilnom telefonu, efektivno stavljate novac u džepove svoje konkurencije. Umesto toga, učinite da vaši konkurentni stavljaju novac u vaš džep“, slikovito prikazuje Peter Conway zašto veb sajt treba da bude „mobile friendly“.
Upoznajte svoje klijente
Danas poznavati svoje klijente ne znači samo znati da oni dolaze iz Velike Britanije, Nemačke ili Kine. Radi se o prikupljanju vrednijih podataka o svojim klijentima. O znanju u koje doba godine određena tržišta putuju, gde oni pristupaju informacijama, na kojim veb lokacijama vrše rezervaciju, koja je prosečna cena i šta za njih predstavlja dobro iskustvo. Autor daje nekoliko ideja kako da se izvuče prednost iz tih informacija. Po njemu, valja obezbediti sadržaj veb sajta na različitim jezicima. ExperienceBank na primer, nudi usluge prevođenja za kineski, japanski, korejski i arapski. Takođe, treba da razmislite i o vođenju tura na različitim jezicima, kao i potrebi da se zabave i gosti sa invaliditetom. Dakle, potrebno je da se operatori intenzivno fokusiraju na ciljanu publiku i pruže joj ono što zaista želi na smislen i vredan način.
Diversifikujte distribuciju
„Nijedna kompanija ne želi da zavisi samo od jednog kanala u svom poslovanju, bilo da je to veb sajt ili partner. Iako će vam vlastiti direktni buking dati najbolju maržu, prodaja će vam drastično opasti ako Google promeni algoritam i vi vrlo brzo izgubite svoje mesto na vrhu. Dakle, strategija diversifikovane distribucije gde u potpunosti ne zavisite od jedne platforme je najbezbedniji način da zaštitite svoju dugoročnu budućnost“, ističu u Trekksoftu.
Oni svojim klijentima obično preporučuju da urade sledeće:
– Da se povežu sa najvećim svetskim OTA-ima (Online Travel Agent)
„Pomoću TrekkConnecta povežite se sa vodećim svetskim online turističkim agentima putem jedne veze. Ako možete da obezbedite sadržaj na lokalnim jezicima, to će uveliko pomoći i vašoj distribuciji, posebno u Aziji“, navodi se u tekstu.
– Da pojednostave upravljanje sadržajem Central Contractima
„Iskoristite prednost našeg rešenja Central Contracts koje će dodatno poboljšati vaše mogućnosti povezivanja. OTA-i će vam pružiti pre svega eksponiranje međunarodnim posetiocima koji možda ne znaju vaš brend, a za koje je verovatnije da će rezervisati unapred“, poziva autor.
– Da ne zanemare ni svoje lokalne kanale
“Povežite se sa lokalnim DMO-ima i osigurajte da vaše ture budu prisutne u lokalnim turističkim kancelarijama, aerodromima, terminalima kruzera, autobuskim i železničkim stanicama. Lokalni hoteli takođe mogu da budu sjajan način da distrubuirate svoje proizvode turistima koji su već na destinaciji. Izgradite odnose sa unutrašnjim turističkim operatorima koji su često odgovorni za reklamiranje destinacije ostatku sveta. Sarađujte sa drugim lokalnim operatorima da biste kreirali zanimljive pakete za vaše goste”, savetuje se dalje u blog postu.
Ostanite u kontaktu sa svojom lokalnom mrežom
Poslednji je u nizu, ali jednako važan, savet.
„Iako ste možda morali da odredite zaposlenima da rade skraćeno radno vreme ili su, nažalost, za sada suvišni, vrlo je važno da ostanete u kontaktu sa njima. To ne samo da se smatra opštim činom ljubaznosti, već je dobra stvar za vaše preduzeće, jer ćete možda biti u mogućnosti da ih ponovo angažujete kada sve ovo prođe. Mnogo je verovatnije da se ljudi vrate u kompanije koje su brinule za njih i u teškim okolnostima.
Činjenica je i da se neka preduzeća neće ponovo otvoriti, ali ostaju u kontaktu sa kolegama operatorima iz vaše oblasti. Iz haosa će se pojaviti nove mogućnosti.
Ostanite u kontaktu sa lokalnim turističkim zajednicama. Nacionalna sredstva biće isporučivana u mnoge zemlje da bi se pokrenula ekonomija. Iz ovih izvora se informišite o onome šta se dešava i na nacionalnom i na međunarodnom nivou. Ove informacije će vam pomoći da formirate strategiju ‘Povratak na posao‘ za sezonu koja je pred vama“, ističe Peter Conway.
„Nemojte čekati da oporavak počne, jer ćete biti na začelju reda. Preduzmite akcije sada da biste obezbedili da, kada oporavak počne, vi već budete spremni da pokupite kajmak“, završne su reči saveta.