Ciljevi održivog razvoja (Sustainable Development Goals – SDGs), poznati i kao Globalni ciljevi, predstavljaju univerzalni poziv na akciju za okončanje siromaštva, zaštitu planete i obezbeđivanje da svi ljudi uživaju u miru i prosperitetu.
Ovih 17 ciljeva zasnovano je na uspesima Milenijumskih ciljeva razvoja, (Millennium Development Goals), istovremeno uključujući nove oblasti, kao što su klimatske promene, ekonomska nejednakost, inovacije, održiva potrošnja, mir i pravda, među prioritete. Ciljevi su međusobno povezani – često ključ uspeha jednog uključuje rešavanje problema koji su uobičajenije povezani sa drugim.
Postizanje SDG-a zahteva partnerstvo vlada, privatnog sektora, civilnog društva i građana, kako bi se osiguralo da budućim generacijama ostavimo bolju planetu.
Međutim, kada je reč o poslovanju, Ciljevi održivog razvoja mogu doneti i niz benefita kompanijama. Upravo na to ukazuju Lidija Gordon, direktorka odseka za analitiku i uvide u agenciji Imagination, i Oru Mohiuddin, menadžerka istraživanja u IDC-u, u koatorskom tekstu objavljenom na blogu Euromonitor Internationala, poznatog svetskog nezavisnog ponuđača strateških istraživanja tržišta.
Autorke primećuju da se preduzeća obavezuju na inicijative održivosti jer shvataju koristi od toga, uključujući sticanje lojalnosti korisnika, kao i veće poverenje investitora. One konstatuju da ono što je počelo kao jednostavna korporativna društvena odgovornost sada postaje integralni deo ključnih kompanijskih strategija.
Održivost nudi širok spektar poslovnih mogućnosti, uključujući područje za disruptivne inovacije i pokretanje novih tržišta, veću produktivnost, širi pul talenata, veću dostupnost korisnika, stabilniji ekosistem koji pruža veću šansu za nesmetano poslovanje, troškovnu prednost, jaču konkurentnost, lojalnost brendu i poverenje korisnika.
Ciljevi održivog razvoja (SDGs) (Slika 1 – Izvor: Euromonitor International)
Poslovne mogućnosti
Usklađivanje sa ovim Ciljevima održivog razvoja stvara brojne mogućnosti za poslovanje. Autorke posebno ističu sledeće:
- Kreiranje novih proizvoda, usluga ili kategorija kroz poboljšanje inovacija (SDG 9). Ovo je posebno moćno u kombinaciji sa drugim ciljevima održivog razvoja, na primer, inovacija za zadovoljavanje potražnje za odgovornim proizvodima (SDG 12).
- Povećanje baze korisnika targetiranjem većeg broja ciljeva održivog razvoja, od eliminacije siromaštva (SDG 1), preko dobrog zdravlja (SDG 3), smanjenja nejednakosti (SDG 10), do mira i pravde (SDG 16).
- Postizanje uštede troškova i povećanje profita redukcijom otpada (SDG 12) ili prelazak na zeleniju energiju kako bi se uhvatili u koštac sa klimatskim promenama (SDG 13).
- Privlačenje i zadržavanje talenata kroz realizaciju rodne ravnopravnosti (SDG 5) i obezbeđivanje dobrih poslova (SDG 8).
- Izgradnja kvalifikovane radne snage promovisanjem kvalitetne edukacije (SDG 4).
- Formiranje čvršćih odnosa sa dobavljačima i partnerima kroz rad sa njima na ciljevima održivog razvoja, uključujući rodnu ravnopravnost (SDG 5) i obezbeđivanje dobrih poslova (SDG 8).
Operativni izazovi
Iscrpljivanje prirodnih resursa pre nego što oni budu nadopunjeni može poremetiti, a u ekstremnim slučajevima i zaustaviti proces proizvodnje zbog ograničenih zaliha. Autorke ovde apostrofiraju neke od posebnih izazova. Jedan od njih je svakako sprečiti potencijalno iscrpljivanje prirodnih resursa. Degradacija životne sredine, gde se obnovljivi prirodni resursi više ne mogu sami regulisati, velika je pretnja za kompanije, jer je izvesno da će to poremetiti ili čak zaustaviti proizvodnju u budućnosti i dovesti do nestabilnosti cena robe. Već ima dokaza koji ilustruju ovaj fenomen, a prema EU postoji 20 ključnih sirovina sa visokim rizikom od nedostatka snabdevanja. Neke od njih uključuju berilijum, hrom, indijum, magnezijum i platinu, zahtevajući odgovornu potrošnju i proizvodnju (SDG 12 and 13). Izazov je i izbeći štetne posledice klimatskih promena.Klimatske promene povećavaju učestalost prirodnih katastrofa, a one su skupe za preduzeća, ponovo povećavajući potrebu za akcijom koja može umanjiti pritisak na okolinu i prirodne resurse (SDG 12 and 13). Kao izazov navedeno je i pridržavanje zakona koje donesu vlade. Naime, jedna od ključnih vladinih uloga u ostvarivanju Ciljeva održivog razvoja jeste razvoj delotvornog regulatornog okruženja. Nepoštovanje propisa može dovesti do novčanih kazni i drugih regulatornih mera, uključujući gubitak dozvola za rad.
Svi ciljevi, ne samo neki
Mnoge kompanije, uključujući Google i Nestle, obavezuju se na inkorporiranje SDG-a u svoj poslovni razvoj. Prema istraživanju PwC-a, 71% kompanija počelo je da preduzima mere kako bi se uskladile sa Ciljevima održivog razvoja, ali još uvek postoje praznine koje treba rešiti da bi se ispunio rok. Način da se pomogne ispunjenju ovog roka autorke vide upravo u procesu usklađivanja kompanijskog funkcionisanja sa Ciljevima održivog razvoja. “Ovo treba da se proširi u upravne odbore kako bi se obezbedilo da se kompanijski strateški pravci usmeravaju u skladu sa SDG-ovima”, navode one. No, problem je što kompanije imaju tendenciju da izaberu one ciljeve održivog razvoja koje mogu lako da ispune ili one koji ih manje koštaju. A, sveukupno gledano, važno je da kompanije ocenjuju svoje performanse u odnosu na sve SDG-ove.
Izvor: GM Business & Lifestyle