Turizam je industrija koja će nastaviti da raste i napreduje. Ljudi žele da vide svet, a jedini način da to urade je da bukvalno odu i vide taj isti svet. Ukoliko ste kompanija koja organizuje turističke aktivnosti, svakako ste svesni činjenice da postoje rizici sa kojima se suočavate kada nastojite da turistima omogućite nezaboravno iskustvo.
Šta zapravo predstavlja upravljanje rizikom (risk management)?
Plan upravljanja rizikom će vašoj organizaciji omogućiti da se bolje snađe u kriznoj situaciji. Pre nego što se nađete u krizi, ono što možete da uradite je da uspostavite sigurnosne sisteme i procedure.
Prilikom kreiranja plana upravljanja rizikom, moraćete da razmotrite sledeće četiri faze:
- Mitigacija: Navedite momentalne radnje koje treba preduzeti kada dođe do krize;
- Pripremljenost: Koraci za pripremu vašeg putovanja i vašeg tima za suočavanje sa krizom;
- Odgovor: Sveobuhvatni plan koji opisuje kako ćete odgovoriti na krizu;
- Oporavak: Koraci koje možete preduzeti da biste vratili svoje poslovanje u normalu.
Poslednji korak može biti jedan od najtežih jer ćete morati da budete realni u pogledu onog najgoreg što se dešava vašem preduzeću, koraka da se vratite u normalu i kako da prebrodite krizu koja je uticala na vaše poslovanje.
Zašto su planovi upravljanja rizicima potrebni turističkoj industriji?
Kao turistička kompanija moraćete da razmotrite svoje istorijske podatke i poslovnu analitiku kada pravite plan upravljanja rizikom. Vaši podaci mogu pomoći u sledećem:
- Sprečavanju gubitaka koji se ponavljaju;
- Poboljšanju premije koje vaša kompanija plaća za polise osiguranja;
- Poboljšanju izveštavanje koje sprovodi vaše preduzeće;
- Praćenju učinka vašeg poslovanja;
- Boljeg razumevanje za ono šta je pošlo po zlu u prošlosti kako biste to mogli da izbegnete u budućnosti.
Izrada plana upravljanja rizikom
Posedovanje preduzeća, bez obzira na industriju, nosi sa sobom različite rizike i obaveze. Zato je važno za vaše poslovanje da kreirate plan upravljanja rizikom koji se saopštava svim zaposlenima. Neka preduzeća će imati više rizika od drugih, pogotovo kompanije koje nude avanturističke ture. Ključ za rešavanje bilo koje krize ili problema je postojanje plana upravljanja rizikom. To zahteva preduzimanje nekoliko koraka.
Identifikujte rizike
Prvi rizik koji ćete morati da planirate je prirodna katastrofa. Možda će vam biti potreban neko ko će uvek znati kakve su vremenske prilike na destinaciji za koju je planiran put, kako bi putovanje bilo bezbedno.
Politički nemiri nisu nešto što vam odmah padne na pamet kada razmišljate o potencijalnim rizicima. Međutim, trebalo bi da imate na umu da različite zemlje imaju različite sisteme upravljanja i da se oni mogu narušiti u trenutku. Protesti i građanski nemiri mogu zaista izbiti u bilo koje vreme. Takođe bi trebalo da se pripremite za zdravstvene krize, terorizam i finansijski kolaps.
Odredite odgovornost
Kada dođe do nesreće ili krize, od suštinskog značaja je da se odgovornost pravilno utvrdi jer će se na taj način jasno definisati ko će platiti štetu koja je nastala usled incidenta. Preduzeća koja se bave realizacijom putovanja i povezanih aktivnosti mogu utvrditi odgovornost na sledeći način:
- Pregledajte lokacije i razgovarajte sa osobljem;
- Pregledajte ugovore, proizvode i servise;
- Pregledajte istorijske aktivnosti i gubitke;
- Identifikujte moguće scenarije rizika.
Obučite svoje osoblje
Vaš tim je vaša krucijalnija prednost kada je u pitanju rešavanje krize. Moraćete da obučite zaposlene da se nose sa krizom i da ih uputite koje informacije da pružaju klijentima. Izjave moraju da budu iskrene, pouzdane i zasnovane na činjenicama, a istovremeno i uverljive. Takođe, možete da uradite sledeće kada je u pitanju obuka vašeg tima:
- Kreirajte programe sertifikacije za zaposlene koji učestvuju u visokorizičnim aktivnostima;
- Obezbedite da se obuka o riziku zasniva na kompetencijama;
- Održavajte redovne sesije osvežavanja;
- Koristite tehnike pasivnog učenja.
Pravilno obavestite klijente o rizicima
Bilo da se radi o potencijalnoj vremenskoj krizi ili bezbednosnom riziku, važno je da klijentima ponudite informacije kako bi mogli da donesu informisanu odluku o tome da li su spremni da preuzmu rizik. Trebalo bi da budu svesni politika, smernica i procedura koje ste uspostavili kako biste ih zaštitili. Ukoliko ih ne budu poštovali, sebi nanose štetu.
Strategije dokumenata
Dokumentacija je ključna za svaki posao, posebno onaj koji uključuje putovanja ili ekskurzije.
Postoji mnoštvo informacija koje bi trebalo da pružite svojim klijentima, uključujući odricanja, obrasce odgovornosti i sporazume. Važno je da ste upoznati sa načinima kako se isti čuvaju na organizovan način. Možda želite da imate papirne kopije, ali je uvek dobra ideja da se imaju i digitalne. Na ovaj način, ukoliko jedna kopija bude izgubljena ili ukradena, uvek ćete imati onu digitalnu varijantu kojoj možete da se vratite.
Iako ovo može zvučati jednostavno, posedovanje pravih alata i plana upravljanja dokumentima je izuzetno važno kako biste bili organizovani. Razmislite o vrsti dokumenata koje ćete kreirati i čuvati i koliko često ćete morati da ih preuzimate. Takođe ćete morati da efikasno izvršite taj plan kako ne bi došlo do nezgoda.
Na kraju, ne zaboravite na poverljivost jer ne želite da nečiji lični podaci budu ukradeni i zloupotrebljeni.
Zaštitite svoje poslovanje
Kada je u pitanju vaše turističko preduzeće, morate da ga zaštitite po svaku cenu. Jedan od načina da to učinite je da kreirate i implementirate plan upravljanja rizikom (risk management plan). Bićete bolje pripremljeni za krize koje su često izvan vaše kontrole i koje mogu direktno uticati na vašu bazu klijenata.
Uvek budite korak ispred „totalnog preokreta“ kako niko ne bi ispaštao.
Beau Peters
Izvor: TrekkSoft Blog