Voyego, novi brend kompanije Comtrade, koji se svojim inovativnim rešenjima fokusira na industriju putovanja, omogućava digitalnu transformaciju aviokompanija, različitih organizacija iz domena kopnenog transporta, kao i pametna rešenja za savremene izazove mobilnosti. Kako ističe Vladan Atanasijević, Chief Operating Officer u kompaniji Voyego, „bolji uvid i razumevanje potreba partnera, uz agilnost u implementaciji tehnoloških rešenja u dogovorenim rokovima, rezultira efektivnim metodama stvaranja vrednosti i izdvaja Voyego kao kompaniju koju veliki svetski igrači žele u svom timu.“ Po njegovom mišljenju, upravo periodi poput ovog u kojem se nalazimo otvaraju prostor za nove paradigme u poslovanju i od inovatora poput kompanije Voyego se očekuje da partnerima pomognu da se prilagode novoj realnosti.
Intervju radila: Nina Kovačević
Kako uspevate da budete konkurentni u ovom svetu brzih promena i po čemu se razlikujete od sličnih kompanija koje pokušavaju da rade na transformaciji poslovanja?
Iskustvo stečeno tokom 30 godina razvoja softwarea za najzahtevnije svetske klijente, zajedno sa tehnološkim i domenskim znanjem iz oblasti travel&mobility industrije, omogućava nam dublje razumevanje i efikasno delanje spram kritičnih elemenata digitalne transformacije i faktora koji određuju njenu specifičnu dinamiku.
Bolji uvid i razumevanje potreba partnera, uz agilnost u implementaciji tehnoloških rešenja u dogovorenim rokovima, rezultira efektivnim metodama stvaranja vrednosti i izdvaja Voyego kao kompaniju koju veliki svetski igrači žele u svom timu.
Pojasniću ovo konkretnim primerom.
Aer Lingus, irska nacionalna kompanija u sastavu IAG grupe, zajedno sa British Airways i Iberiom, koji postoji od 1936. godine, imao je više problema sa svojim sistemima za plaćanje:
- postojeća infrastruktura nije mogla da prihvati nove načine plaćanja kao što su Apple Pay, Google Pay itd.
- sistem je bio zavisan od samo jednog payment provajdera, što je uslovljavalo i ograničavalo brzinu promena, tehnologiju rada i troškove obrade transakcija.
Bio im je potreban partner sa naprednim razumevanjem payment sistema, ali i digitalnih kanala putem kojih korisnici pretražuju, rezervišu i plaćaju karte.
Voyego je razvio Payment HUB, rešenje koje omogućava nove metode plaćanja, nezavisnost od payment provajdera i kompletnu analizu svih podataka o plaćanjima, provizijama i uspostavljanju pravila za buduća plaćanja. Dodatna vrednost koju smo stvorili jeste integracija sa svim relevantnim postojećim (legacy) rešenjima prisutnim u Aer Lingusu decenijama unazad, tako da je nadogradnja čitavog sistema izvršena bez problema.
Voyego Air Lingus Case Study možete pogledati na sledećem linku: https://www.voyego.com/wp-content/uploads/2020/07/Voyego-Aerlingus-Case-Study.pdf
Proglašenje svetske pandemije usled širenja Covid-19 virusa sredinom marta je uticalo kako na globalne tako i na lokalne segmente poslovanja. Posebno je pogođen turistički sektor i ova bolest je turizam svela u minimalne, do sada neviđene i neočekivane okvire. Koliko je ta pojava uticala na poslovanje Voyega?
Izmenjene okolnosti u tekućoj godini donele su nove izazove mobilnosti i učinile imperativ efikasnog poslovanja prisutnijim nego ikada pre. Svi naši klijenti su se suočili sa velikim padom u poslovanju, ali se zato nijedan nije odlučio za prestanak saradnje sa Voyegom.
Upravo periodi poput ovog u kojem se nalazimo otvaraju prostor za nove paradigme u poslovanju i od inovatora poput nas se očekuje da partnerima pomognemo da se prilagode novoj realnosti.
U današnje vreme, kada je digitalno postalo primarno i kada mnogi analitičari tvrde da će promene u poslovanju usled korona virusa biti trajne, od izuzetnog je značaja da akteri u turističkoj industriji, koji nude različite usluge, počnu da razmišljaju u pravcu transformacije svog poslovanja i primeni novih modela koji će im omogućiti da opstanu na tržištu i da svoju ponudu učine atraktivnijom i aktuelnijom. Šta je to što je najvažnije za ovu vrstu transformacije turističkog tržišta generalno?
Iako sam poslovno čitav život u informacionim tehnologijama, nisam zagovornik da sve digitalizujemo. Želim da moja turistička iskustva budu analogna, a ne digitalna.
Sa druge strane, veliki sam pobornik da informacije o turističkoj ponudi, logistici – dolascima, odlascima i sadržajima budu jasne, tačne i lako dostupne. To je najvažnije, jer na osnovu takvih informacija se dolazi do segmentacije ponude i potražnje.
Voyego je trenutno prisutan isključivo na inostranim tržištima. Da li biste se u slučaju potrebe prihvatili izazova koje sa sobom nosi ista delatnost na tržištu Srbije?
U ovoj fazi razvoja Voyega primarna orijentacija je ka inostranim tržištima. Jedini izuzetak jeste da zajedno sa nekim od klijenata na ovom tržištu razvijemo rešenje koje bismo globalno plasirali. Kako je i Srbija deo globalnog tržišta, i sve priznatija kao protagonista inventivnog i inovativnog poslovanja, prostor za razvoj je evidentno prisutan.
Na koji način Voyego omogućava digitalnu transformaciju, na primer avio kompanijama, odnosno, šta je glavna razlika u novom načinu poslovanja u odnosu na prethodni?
Avio industrija je globalna, kompleksna i poseduje dugu tradiciju u primeni informacionih tehnologija. Sa druge strane, svaka transformacija, uključujuću digitalnu, je zahtevna i bolna, a jedan od najvećih izazova u avio industriji predstavlja upravo postojanje velikog broja informacionih sistema i podsistema, čije podatke nije lako staviti u drugi kontekst ili funkciju.
Na primer, do nedavno je ključni asset (imovina) bilo sedište u avionu, te je fokus i glavni cilj informacionih sistema bio kako efikasno “popuniti“ sedište i naplatiti prtljag. Porastom broja putnika kod niskobudžetnih kompanija, koje na svakoj prodatoj karti imaju gubitak, ali na dodatnim uslugama svojim putnicima ostvaruju velike profite, došlo je do promene fokusa. Sa prodaje sedišta prešlo se na zadovoljenje potreba putnika, ne samo tokom leta, već i tokom čitavog putovanja.
Voyego omogućava avio kompanijama da efikasno transformišu svoje postojeće podatke i informacione sisteme. Iza ove jedne rečenice krije se tajna kako da se podaci koje kompanija poseduje učine vrednima u novoj digitalnoj ekonomiji – kroz spoj tehnoloških i domenskih znanja i iskustava koji produkuje identifikaciju domena u kojem se može ostvariti optimizacija metoda i rezultata poslovanja.
Kakvu vrednost dobijaju putnici od kompanija koje koriste vaša rešenja?
Putnici dobijaju unapređenu uslugu, koja je usklađena sa njihovim dinamičnim i promenljivim potrebama. Ukratko, dobijaju poboljšanja u informisanosti, brzini i izvesnosti kretanja, za manje potrošenog novca.
Da li postoje određeni preduslovi da bi se uspešno implementirao odgovarajući MaaS koncept i u našoj zemlji i da li mora da postoji zakonska regulativa koja bi trebalo da prati ceo taj proces?
Postoji nekoliko preduslova za korišćenje MaaS (Mobility as a Service), ali najbitniji je taj da korisnici poseduju svest o postojanju usluga prevoza koje su lako dostupne, isplative i sigurne, i još bitnije – da ih aktivno koriste, kada ih imaju na raspolaganju.