Razgovor vodila: Nina Kovačević, master turizmolog, glavna i odgovorna urednica Turizmariuma
Razgovore o turizmu započinjemo sa gospodinom Srđanom Džuverom, generalnim direktorom Amadeusa u Srbiji, kompanije koja predstavlja vodeći globalni distribucioni sistem i najveći svetski procesor putničkih rezervacija. Kako je Amadeus izuzetno značajan turistički akter i trendseter na našem tržištu, prenosimo vam iskustva, razmišljanja i predikcije budućih trendova u ovoj brzorastućoj oblasti lidera jedne postojane i uspešne priče koja je uspela da odoli iskušenjima dinamičnih promena i da se prilagodi potrebama današnjeg digitalnog sveta.
Kompanija Amadeus je danas nezaobilazni činilac kada je reč o industriji putovanja i isto tako vodeći pružalac tehnoloških rešenja svim učesnicima turističke industrije i u našoj zemlji. S obzirom da ste vi pre svega tehnološka kompanija koja se prilagođava novonastalim promenama na tržištu, kakav je vaš odgovor na procese digitalne transformacije poslovanja?
Svet u kome živimo menja se gotovo svakoga dana i postaje sve više „digitalni“, a sve manje „analogni“. Brzina ovih promena takođe se povećava, tako da su za neke promene nekada bile potrebne decenije, a sada se sve to desi za godinu ili dve. Prvi Iphone 2G sa 4GB „flesh“ memorije je izašao u junu 2007. godine i bio je dizajniran za rad na 2G mreži, dok su danas, nakon desetak godina, pripreme za potpunu industrijalizaciju 5G mreže u punom jeku, a retki su i proizvođači pametnih telefona koji nude uređaje sa manje od 64GB memorije. Godišnja stopa rasta „Internet of Things“ je preko 30% i procena je da će do 2020. godine preko 30 milijardi uređaja biti povezano na internet omogućavajući na taj način kako „Smart Homes“, tako i „Smart Cities“.
Pre samo trideset godina, kada je osnovana naša kompanija, internet nije postojao, a mnoge turističke agencije su preko telefona kontaktirale avio-kompanije da za svoje putnike naprave rezervacije i izdaju avio karte. Amadeus je tada bio pionir u automatizaciji rada turističkih agencija, kao i u kreiranju elektronske distribucije u industriji putovanja, a danas je potvrđeni lider u ovom segmentu sa jasnom vizijom da tu i ostane. Ovo je bilo jedino moguće uz kontinuirani razvoj, praćenje tehnologije i postavljanje potreba putnika u centar svih naših angažovanja.
Potrebe današnjih putnika, a naročito „millennial“, značajno se razlikuju od potreba putnika od pre samo desetak godina. Današnji putnici su u svakom trenutku na internetu („always connected passengers“), žele da imaju komunikaciju i punu kontrolu nad celokupnim putovanjem u realnom vremenu i traže efikasnost, punu transparentnost, uporedivost i personalizaciju usluge koja im je potrebna. Samo na bazi ovih potreba putnika Amadeus razvija svoje proizvode i pruža usluge svim učesnicima u industriji putovanja. Kada su u pitanju nove tehnologije, „Open Systems“, „Cloud“ i „Big Data“ su deo stvarnosti naše kompanije. Amadeus već uveliko eskperimentiše i sa VR i AR tehnologijom, a u delu elektronskog plaćanje i bezbednosti sa „blockchain“ tehnologijom.
Svedoci smo sve većeg broja turista koji u prethodnih nekoliko godina pristižu u Srbiju. Da li se taj značajan trend odražava i na poslovanje Amadeusa?
Generalno govoreći, kraći odmori i „City Break“ aranžmani su možda i najbrže rastući segment turističke ponude. Svedoci smo da više kraćih odmora u toku godine zamenjuje dugogodišnju praksu tronedeljnog odmora leti i dvonedeljnog odmora zimi. Takođe, razvoj manje konvencionalnih smeštajnih kapaciteta kao što su hosteli i apartmani, a koji su dostupni preko novih B2C „igrača“ kao što su Booking.com ili Airbnb, umnogome podstiču ovu praksu.
Naravno, ne smeju se zaboraviti niskobudžetni prevoznici koji zbog izuzetno povoljnih cena postaju najveći promoteri neke gradske destinacije ili zemlje u celini. Isti trendovi su zahvatili i Srbiju, a najviše se osećaju u Beogradu i drugim gradskim centrima, tako da ćemo, uveren sam, 2018. godinu završiti sa preko 1,2 milijarde evra prihoda od turizma. Ovaj trend izuzetno povoljno utiče i na poslovanje Amadeusa, jer što je više posla za naše partnere to je i naš poslovni rezultat bolji. Godina iza nas biće rekordna u smislu izvršenih rezervacija, prevezenih putnika i naravno u prihodima i profitu.
Samo najfleksibilniji opstaju
Šta je to novo u kompaniji Amadeus u odnosu na prethodni period čime se možete pohvaliti?
IT i industrija putovanja su verovatno dve najdinamičnije oblasti ekonomskog života u svetu. Kao i u drugim segmentima, opstaju samo oni koji se menjaju i prilagođavaju potrebama „digitalnog“ sveta. Mi u Amadeusu imamo jasnu strategiju, širimo naš portfolio, unapređujemo i razvijamo postojeće solucije i servise i radimo na unapređenju unutrašnje organizacije i razvoju kadrova.
Početkom 2017. godine završili smo akviziciju najvećeg rezervacionog sistema za niskobudžetne aviokompanije Navitaire, dok smo u 2018. godini vlasnički preuzeli TravelClick, jednu od najbrže rastućih kompanija u hotelskom sektoru. Svakodnevno pratimo i podržavamo različite „Start-up“ projekte i time doprinosimo širenju novih ideja i poslovnih modela.
Vi ste kompanija koja veliku pažnju posvećuje segmentu istraživanja i razvoja. Da li možete da nam nagovestite neke od predikcija budućeg razvoja turističke industrije?
Od Evropske Unije Amadeus je prepoznat kao evropska kompanija broj 1 u istraživanju i ravoju u sektoru turizma i saobraćaja. Samo od 2004. godine u istraživanje i razvoj uložili smo više milijardi evra i nemamo nameru da se na tome zaustavimo. To je garant našeg opstanka u ovom poslu. Što se pak samog turizma tiče, on će nastaviti da se razvija po stopi koja je bar za dva ili tri procentna poena veća od stope rasta svetske ekonomije. Glavni motor razvoja turizma predstavljaće naravno velike azijske ekonomije predvođene Kinom i Indijom. Sve će ovo pratiti i visoka stopa rasta u avio-saobraćaju u periodu od 2018. do 2023. godine od približno 5%, dok će niskobudžetni prevoznici imati dvocifrenu stopu rasta. Ilustracije radi, u ovom trenutku niskobudžetni prevoznici čine 30% svih sedišta u avio-industriji.
U budućnosti, svemirska putovanja neće biti retkost, kao ni turistički boravak u podvodnim hotelima. Hyperloop tehnologija će omogućiće suvozemne brzine nekoliko puta brže od zvuka, a putnici će sve više biti zahtevni i insistiraće na tzv. „End to End“ konceptu putovanja potpuno personalizovanim za konkretnu osobu. Koncept distribucije u industriji putovanja će sve više ličiti na poslovni model Amazona, Netflixa ili AliExpressa.
Kakvi su planovi kompanije Amadeus za naredni period?
Kada govorimo o kratkoročnim planovima naše kompanije onda razvoj i unapređenje nove „Amadeus Travel Platform“ zauzima centralno mesto. Ova nova solucija je odgovor na drugačije potrebe avio-kompanija u distribuciji svoje ukupne ponude, novi IATA standard koji je poznat pod skraćenicom NDC – „New Distribution Capabilities“, kao i sve izraženijom fragmentacijom klasičnog GDS sadržaja.
Platforma će na jednom mestu integrisati celokupan GDS sadržaj, posebni sadržaj samih avio-kompanija dobijen direktnim pristupom („Propriatery API“), ponudu niskobudžetnih prevozilaca, hotelske i car-rental agregatore, železnice, kao i sve ostale sadržaje komplementarne sa putovanjem. Pristup sadržaju nove „Amadeus Travel Platforme“ biće moguć preko svih kanala, uređaja i B2B ili B2C klijentskih aplikacija.
Sve ovo je deo jednog šireg koncepta transformacije kompanije Amadeus od GDS (Global Distribution System) u „Live Travel Space“, omogućavajući svim akterima u industriji putovanja da međusobno sarađuju i razmenjuju relevantne informacije vezane za svoju ponudu.
Uslovi za uspeh
Šta biste savetovali onima koji žele da se afirmišu i budu prepoznati kao važan akter na turističkoj mapi Srbije? Šta je recept za dugotrajan uspeh i opstanak na tržištu?
Potoje četiri privredne oblasti koje bih izdvojio kao razvojne šanse Srbije. To su: poljoprivreda, saobraćaj, turizam i informacione tehnologije. Za svaku od njih posedujemo prirodne resurse, dobar geografski položaj, kao i neophodne ljudske potencijale. Turizam u opštem smislu povezuje sve četiri oblasti i svako ko je krenuo da se bavi turizmom izabrao je privredni sektor sa dobrim potencijalom.
Prostora ima kako u receptivnom tako i u inicijativnom turizmu. Međutim, sve su to potrebni, ali ne i dovoljni uslovi za uspešno i održivo poslovanje. Za profitabilno i održivo poslovanje neophodno je imati viziju i strategiju artikulisanu u jasnim poslovnim planovima. Najjednostavnije rečeno, moramo uvek postavljati sebi pitanje – da li moja kompanija donosi vrednost krajnjem kupcu ili poslovnom partneru. Ako je odgovor pozitivan, uspeh je i na kraći i na duži rok zagarantovan.