Kompanije će do 2025. godine nastaviti da se suočavaju sa gorućim problemom nedostatka kvalitetne radne snage. Kolike su razmere ovog izazova pokazuju i prognoze da će svako 10. radno mesto ostati nepopunjeno, kao i da će doći do porasta cene rada od 16 odsto. Ujedno, čak 93 odsto kompanija planira da manjak radnika nadomesti povećanjem opsega posla trenutnim radnicima.
Ovo su rezultati najnovijeg istraživanja međunarodne konsultantske kuće Horváth, u kojem je učestvovalo 50 finansijskih direktora kompanija iz Evrope i sveta, od kojih 43 odsto ostvaruje prihode koji premašuju milijardu evra, a trećina ima više od 5.000 zaposlenih.
Studija je potvrdila da su rastući troškovi rada, jaz između dostupnih i potrebnih veština zaposlenih, kao i nemogućnost popunjavanja radnih mesta na vreme među najvećim izazovima sa kojima će se kompanije i u narednom periodu suočavati.
Robert Ćuzela-Piljac iz konsultantske kuće Horváth objašnjava da se očekuje da će to izazvati povećanje obima posla za postojeću radnu snagu, rast cena rada, usporavanje implementacije novih poslovnih rešenja unutar kompanija, ali i veću tražnju za određenim setom veština kod zaposlenih.
“Iako se često naglašava nedostatak zaposlenih sa određenim tehničkim veštinama, poput programera ili radnika u oblasti građevinarstva ili turizma, naše istraživanje je pokazalo da kompanijama najviše nedostaju soft skills. Reč je o veštinama koja se tiču interakcije s kolegama, kao što su komunikacija, radna etika, motivacija, dobra saradnja i pronalazak rešenja. Slede poslovne veštine, kao što su razumevanje poslovanja kompanije i primena digitalnih rešenja, a na kraju i funkcionalne veštine, poput razumevanja procesa, poznavanja IT sistema i analitičnosti”, objašnjava Ćuzela-Piljac.
Uzrok otežanog dolaska do zaposlenih čak 76 odsto menadžera vidi u oštroj globalnoj i regionalnoj konkurenciji, skoro polovina ispitanika navodi demografske promene, dok pet odsto njih smatra kako njihova kompanija plaća znatno manje od konkurencije.
“Kako bi kompanije zadržale kvalitetne kadrove i privukle nove, nužno je ponuditi jasne mogućnosti daljeg usavršavanja i napredovanja, kao i skratiti sam proces selekcije zaposlenih. Tu je vrlo važna uloga odeljenja ljudskih resursa, koje bi trebalo da promišlja i postupa strateški, kao i da uzima u obzir na koji način očekivanja novih generacija mogu biti u interakciji s ciljevima kompanije, kako bi se osigurao održiv rast poslovanja”, savetuje Robert Ćuzela-Piljac.
On dodaje da je jačanje atraktivnosti poslodavca, kroz unapređenje internih procesa i razvoj kvalitetnih digitalnih rešenja, još jedan od načina za privlačenje kvalitetnih kadrova.
Naslovna fotografija: Gerd Altmann, Pixabay