U 2018. godini, industrija transporta je važila za drugu po redu najpogođeniju sajber napadima. Novo istraživanje pokazuje da je više od 70% putnika izložilo sebe opasnostima visokorizičnim ponašanjem.
IBM Security je objavio istraživanje koje naglašava činjenicu da turistička industrija i njeni učesnici sve učestalije postaju meta sajber napada, jer kriminalci nastoje da monetizuju visokovrednovane podatke koji se odnose na putovanja.
Sagledavajući kompleksnost problema, novo istraživanje koje je u ime IBM Securitya sproveo Morning Consult pokazuje da putnici još uvek nisu svesni rizika sa kojima se suočavaju na putovanju. Istraživanje je pokazalo da samo 40% ispitanika veruje da postoji verovatnoća da mogu postati meta sajber kriminalaca tokom putovanja, dok se 70% njih na putu ponaša visokorizično.
Napadi u industriji putovanja i transporta postaju sve češći, što povećava opasnost da putnici koji su inače neoprezni budu još podložniji sajber pretnjama.
Prema IBM X-Force Threat Intelligence Indexu iz 2019. godine, industrija transporta je postala druga po redu najviše napadana industrija od strane sajber kriminalaca, a to je skok u odnosu na deseto mesto koje je zauzimala 2017. godine, privlačeći 13% napada. Od januara 2018. godine, iz industrije putovanja i transporta je procurelo ili je bilo kompromitovano 566 miliona zapisa, u javno prijavljenim probojima.
„Putovanja su oduvek bila dobra prilika da se iskoristi ranjivost ljudi. Pre nekoliko stotina godina počinioci zlodela su bili gusari ili drumski razbojnici. Danas su ti kriminalci još uvek prisusutni tamo negde, ali su promenili svoje metode kako bi se fokusirali na digitalne napade“, rekao je Caleb Barlow, potpredsednik X-Force Threat Intelligencea u IBM Securityu.
„Ljudi nose zlatni rudnik podataka dok putuju, uključujući pasoše, podatke o plaćanju i detaljne putne itinerere. Kada oni dospeju u ruke sajber kriminalcima, sve te informacije zajedno se mogu utkati u kompletnu sliku o putniku radi sticanja saznanja potrebnih za krađu identiteta, iniciranje spear phishing napada ili čak prodaju na dark webu“.
Putovanje opasnim putem
Ljudi su mnogo podložniji bezbednosnim pretnjama na putovanjima nego kada su kod kuće. Na putu su uglavnom preplavljeni raznim sadržajima, usled čega im je i pažnja raslabljena, te se često odlučuju za praktičnost umesto sigurnosti. Kod kuće, oni mogu imati zaštitne mere poput kontrole fizičkog pristupa uređajima i postavljanja firewallova kako bi se sprečili digitalni upadi, ali tokom putovanja mogli bi biti izloženi napadima u velikoj meri.
Više od 70% ispitanih Amerikanaca se konektovalo na javni Wi-Fi, koristilo javne punjače ili omogućilo automatsko povezivanje na svojim uređajima, što je njihove informacije izložilo riziku.
Poslovni putnici su još podložniji rizičnom ponašanju. Skoro polovina (45%) poslovnih putnika nosi uređaj sa vrednim ili osetljivim informacijama, a ipak sami priznaju rizična ponašanja kao što su:
- povezivanje na javni Wi-Fi – 42% poslovnih putnika radi ovo svaki put kad putuje ili veoma često, dok 34% putnika koji putuju iz privatnih razloga čine to svaki put ili veoma često
- punjene uređaja na javnim punjačima – poslovni putnici čine to svaki put prilikom putovanja ili veoma često, a 28% putnika koji putuju iz privatnih razloga čini to svaki put ili veoma često
- omogućavanje automatskog povezivanja na svojim uređajima – 39% poslovnih putnika čini to svaki put ili veoma često, dok 30% putnika koji putuju iz privatnih razloga čini to svaki put ili veoma često.
Putnici su veoma svesni rizika svojih finansijskih informacija, a više od polovine ispitanih je ekstremno ili veoma zabrinuto da će njihove kreditne kartice (53%) ili druge osetljive digitalne informacije (52%) biti ukradene tokom putovanja. Taj broj se značajno smanjuje kada isti ne putuju, dok je samo 40% onih koji su zabrinuti da će im finansijske informacije biti ukradene i kada su kod kuće, a 41% njih brine da će im kod kuće biti ukradene i digitalne informacije.
Neki od saveta za digitalnu bezbednost tokom putovanja
Obratite pažnju na nadoknade za lojalnost (loyalty rewards)
Vaše informacije koje se koriste u tu svrhu su sajber kriminalcima podjednako privlačne kao i sama gotovina. Nadgledajte naloge kako biste uočili neobične aktivnosti, korististe jake šifre i podesite višefaktornu autentifikaciju gde god je to moguće.
Pažljivo birajte vaš Wi-Fi
Sajber kriminalcima je jednostavnije da hostuju Wi-Fi mreže na javnim mestima kako bi prikupili podatke kao što su informacije o kreditnim karticama i slično. Čak i zakonite mreže hostovane od strane organizacija mogu biti otvorene za digitalno prisluškivanje. Ukoliko je to moguće, izbegavajte javne mreže i razmislite o upotrebi VPN-a za dodatnu bezbednost.
Ponesite rezervnu bateriju
Besplatni javni punjači mogu vas koštati troškova kojih niste ni svesni. Sajber kriminalci mogu da modifikuju USB konekcije kako bi preuzeli podatke sa vašeg telefona ili da instaliraju malver bez vašeg znanja. Umesto toga, ponesite sopstvenu bateriju kako biste napunili telefon ili koristite tradicionalne zidne utikače umesto USB portova.
Isključite nepotrebno povezivanje
Ukoliko vam nije potrebno, isključite ga. To podrazumeva Wi-Fi, Bluetooth i automatsko povezivanje na mreže.
Pocepajte vaše karte
Mali komadi papira vaših karata, karata za ukrcavanje, oznaka za prtljag ili lista troškova iz hotela mogu se činiti beskorisnim i bezopasnim kada se vratite sa puta, ali lukavi kriminalci mogu da skupe dosta korisnih informacija o vašem loyalty rewards programu upravo sa njih. Svakako ih sačuvajte dok ne budete sigurni da ste ih na adekvatnan način uništili.
Budite pametni prilikom plaćanja
Nemojte koristiti debitnu karticu u prodavnicama i restoranima koji možda nemaju adekvatne bezbednosne mere za zaštitu svojih POS (point of sale) sistema. Ukoliko koristite bankomat, odaberite onaj koji se nalazi unutar poslovnice banke ili na aerodromu gde se znatno smanjuje šansa njegovog neovlašćenog korišćenja.
Izvor: IBM News Room